Haré Krisna mindenkinek.
Itt vagyunk a gyönyörű Krisna-völgyben, folytatjuk a Bhagavad-gítá sorozatot. Minden előadást mantrázással kezdünk el, most ismét együtt fogjuk mondani a mantrát tízszer. Én be fogom csukni a szemem, és meditálok a hangvibráción. Mondjuk együtt a mantrát:
Haré Krisna Haré Krisna Krisna Krisna Haré Haré
Haré Ráma Haré Ráma Ráma Ráma Haré Haré
A mai alkalommal szeretném összefoglalni, hogy miről szól a Bhagavad-gítá, és egy kicsit bemutatni a hátterét és az irodalmi értékét. Kezdjünk az utóbbival. Biztos mindenki tudja, hogy a Bhagavad-gítá szanszkrit nyelven íródott. A védikus tradícióban amikor valaki jógával kapcsolatos témákról, önmegvalósításról beszél, akkor mindig mindent, amit mond, alá kell támasztania a szentírások állításaival. A legjobb, ha tud verseket is idézni belőle. Ma e hagyományban a legtökéletesebbnek és leghitelesebbnek tekintett szentírás a Bhagavad-gítá: amit mond, az Abszolút Igazságként van elfogadva. Így, hogyha mi kijelentünk valamit, akkor az akkor lesz igaz, ha alátámasztható a mű valamelyik versével.
A Bhagavad-gítának 700 verse van, 18 fejezetbe beosztva. Három fő témáról ír. Az első hat fejezet a karma-jógáról szól, ebben benne van az astánga-jóga, vagyis a hatha-jóga is. A középső hat fejezet a bhakti-jógával foglalkozik, az utolsó hat pedig a gjána-jógával, vagyis a metafizikai tudással.
A Bhagavad-gítá része a Mahábhárata című eposznak, amelyben leírást olvashatunk egy hatalmas csatáról. Ez előtt a csata előtt hangzott el a Bhagavad-gítá. Krisna kedves barátjának, Ardzsunának vezette a szekerét, amikor Ardzsunában kétségek merültek fel, hogy harcoljon-e ebben a háborúban? Krisna válaszában elmagyarázta Ardzsunának, hogy miért kötelessége a harc. Ebből is látható, hogy a kötelesség egy nagyon alapvető aspektusa a vallás és a jóga gyakorlatának.
A Bhagavad-gítá üzenetét az utolsó fejezetben foglalja össze Krisna, amikor azt mondja: sarva–dharmān parityajya mām eka śaraṇam vraja. Ez azt jelenti, hogy „hódolj meg előttem és bízz bennem, én majd megoldom életed összes problémáját és biztosítom, hogy a legmagasabb megvalósítást és tökéletességet tudd elérni”.
Ha a tartalmat nézzük, akkor látjuk, hogy az első fejezet a csata hátterét mutatja be: a csatateret és a két nagy hadsereget. Ardzsuna, aki az egyik hadsereg vezetője volt, azt akarta látni, hogy kik vannak ott, akik harcolni fognak. Indiában, Kuruksetrán a mai napig megvan ez a csatatér, és van ott egy domb, tetején egy banyan-fával. Ide vezette Krisna a szekeret, és ott beszélte el neki a Bhagavad-gítát körülbelül 45 perc – 1 óra alatt.
A második fejezet összefoglalja, hogy miről lesz szó részletesen a műben. A legtöbb tanár szintén így tanít: először elmondja, hogy miről fog beszélni, aztán átadja a tanítást, a végén pedig összegzi, hogy mi a konklúzió.
A harmadik fejezet a karma-jógáról szól. Tudnunk kell, hogy mit jelent jó embernek lenni ebben a világban. Ez manapság talán nem annyira divatos dolog. (A jövő héten majd fogok 21 tulajdonságról beszélni, melyek a karma-jóga alapjai.) A karma-jóga azt jelenti, hogy teljesítjük a kötelességünket és a munkánk eredményét felajánljuk a Legfelsőbbnek. Ḷehet, hogy még nem vagyunk teljesen tisztában azzal, hogy ki is ez a Legfelsőbb, de még mindig fontos, hogy képesek legyünk lemondani az eredményekről és kötelességből végezni a munkánkat. Ez az eredmény lehet pénz, energia stb. Jövő héten majd többet beszélek erről.
A negyedik fejezet a transzcendentális tudással foglalkozik. Ez a téma mindig fontos. A Bhagavad-gítá egyik célja, hogy mindig magasabbra és magasabbra emelje a tudatunkat, mert amennyivel jobban vagyunk képezve, amennyivel többet tudunk, annál jobban tudjuk mi is megközelíteni a jóga rendszerét. A negyedik fejezetben Krisna elmagyarázza, hogy ki vagy mi a Legfelsőbb, akinek ajánlani kell a munkánk eredményét – és bevallja, hogy ez Ő Maga.
Az ötödik fejezetben a karma-jóga rendszere még jobban ki van bontva: hogyan ajánljuk a munkánk eredményét a Legfelsőbb Úrnak, Krisnának. Ehhez már kapcsolódik a lelki élet gyakorlása is. Ha Krisna a Legfelsőbb Személy, akkor hogyan cselekedjünk úgy, hogy tudjuk Őt imádni és szolgálni. Ezen a szinten a motivációnk még mindig az marad, hogy végezzük a kötelességünket, dolgozunk, de mi is szeretnénk élvezni a munkánk eredményének azt a részét, amit nem ajánlunk fel.
Az astánga-jóga, a hatha-jóga és a gjána-jóga mind beleesnek a karma-jóga kategóriájába, erről szól a hatodik fejezet. Krisna itt összefoglalást ad ezekről a jógagyakorlókról, majd meghatározza, hogy ki a legkiválóbb jógi.
A hetedik fejezet témája az abszolútról szóló tudás. Itt Krisna egyre több tudást ad nekünk önmagáról.
A nyolcadik fejezet arról szól, hogy mit jelent elérni a Legfelsőbbet, hogy tudjuk ezt megtenni, valamint arról, hogy mi a Legfelsőbb. Az alapján, hogy az embernek milyen elképzelése van erről, attól fog függni az eredmény, amit elér. Tehát nem mindenki éri el ugyanazt a célt, hanem az eredmény attól függ, hogy milyen úton halad. Krisna elmagyarázza, hogyha egy másik úton mész, akkor más eredményt fogsz kapni.
A legbensőségesebb tudást a kilencedik fejezet tartalmazza, ahol Krisna összefoglalja az odaadó szolgálat – amit már a hatodik fejezetben említett – lényegét, és hogy miért ez a legjobb jóga.
A tizedik fejezet az Abszolút fenségét írja le. Krisna elmondja, hogyan tudjuk tapasztalni az Ő jelenlétét itt a világban az anyagi dolgokon keresztül. Például Ő ennek a fehér papírnak a fehérsége vagy a rózsáknak az illata. Ezekre emlékezve mindig tudatosak lehetünk a Legfelsőbbről, Krisnáról.
Az univerzális forma, a kozmikus forma a tizenegyedik fejezet témája. Ez egy nagyon izgalmas fejezet: Krisna megnyilvánítja az Ő kozmikus formáját, ami mindenhol jelen van és minden benne van. Ez nagyon részletesen meg van magyarázva itt.
A tizenkettedik fejezetben Krisna ismét összehasonlítja az odaadó szolgálatot más jóga-rendszerekkel.
A tizenharmadikban elkezdődik a metafizika tárgyalása: a természet, az élvező és a tudat leírása. Ez kapcsolódik a tizennegyedik fejezettel, ami egy nagyon fontos fejezet, mert a három kötőerőről szól. A jóság, a szenvedély és a tudatlanság – ezek mind bizonyos ösztönzések, amik jelen vannak a világban. Annak alapján, hogy hogyan döntünk, miként fogunk cselekedni egy helyzetben, egy másféle kötőerő fog uralkodni rajtunk. Ezek a kötőerők meghatározzák a jövőnket, a testünket, az ennivalót, amit enni fogunk stb. Amikor gyakorolni akarjuk a bhaktit és a jógát, akkor a jóság kötőerejét kell keresnünk, mert a jóság az, ami kedvező a lelki életnek.
A tizenötödik fejezet a Legfelsőbb Személy jógájáról szól, ami nem azt jelenti, hogy milyen jógát csinál a Legfelsőbb Személy, hanem azt, hogy milyen az a jóga, amivel el lehet érni a Legfelsőbb Személyt. Ez a bhakti-jóga. Itt már nagyon világos, hogy amikor a Legfelsőbbről beszélünk, akkor az Istenség Legfelsőbb Személyiségéről beszélünk.
A tizenhatodik fejezetben Ardzsuna egy kicsit eltér az eddigi témáktól: eddig mindig csak a lelki életről volt szó, most viszont megkérdezi, hogy kik ezek az emberek, és miért cselekednek úgy, ahogy? Mi az az ösztönzés, ami kényszeríti őket ebbe az irányba, és hova jutnak azok, akik ellenséges érzéseket táplálnak a jóga és a lelki élet iránt? Azok, akik nem akarják magukat fejleszteni, hanem csak élvezni akarnak ebben a világban. Ez a kérdése a tizenhatodik fejezetnek, amelynek címe az isteni és a démoni természet.
A tizenhetedik fejezet a bizalom különböző típusairól, a különböző hitekről szól. Ardzsuna szeretné tudni, miért hisznek különböző dolgokban az emberek? Miért hisz valaki ebben, valaki pedig abban? Krisna pedig elmagyarázza, hogy azért, mert másféle kötőerőkben vannak.
A tizennyolcadik fejezet összefoglalja a Bhagavad-gítát, és a végén, ahogy korábban már idéztem, Krisna azt mondja: sarva–dharmān parityajya mām ekam śaraṇam vraja.
Lehet, hogy később lesznek majd olyan versek, amiket kiírhatunk és megbeszélhetünk, amiket meg lehet majd tanulni.
Ez az összefoglalása a Bhagavad-gítának, és ahogy korábban említettem, legközelebb a karma-jógával fogjuk folytatni.
Haré Krisna!
Sivarama Swami, 2018. szeptember 17.