Évek óta környezeti, egészségügyi katasztrófák és sokszor ezek következményeként gazdasági válságok nehezítik meg mindennapjainkat. De sajnos az akarat a változtatásra nem elég erős, hiszen több jelentős hatalommal bíró ország vezetője még nem látja be, hogy a problémák gazdagot, szegényt egyaránt érintenek, nem lehet elbújni előlük. Jelenleg nem ismerünk más égitestet, amely a lakhelyünk lehetne, pedig a Föld folyamatosan tudatja velünk, hogy az utolsó pillanatban vagyunk, hogy ne csak kiaknázzuk a lehetőségeket, de tegyünk is a bolygónkért. A DélUtán magazin célja, hogy elfogultság nélkül a pro és kontra érveket is felvonultatva elősegítse a szabad választás lehetőségét. Időnként érdemes átgondolnunk, hogy az életünk merre is tart, mit szeretnénk még megtapasztalni. Ebben jó kalauzunk lehet elismert szellemi vezetők ars poeticája, életútja. A Krisna vallás követői nemcsak hirdetik a tolerancia és az erőszakmentesség elveit, de ezek szerint is élik a napjaikat, ezért Śivarāma Swami bhakti-jógit, szerzetest, spirituális tanítót, a Krisna-tudat Nemzetközi Szervezetének (ISKCON) vallási vezetőjét kérdeztem.
1) Pénz- és hatalommániás világban élünk. Nehéz ezzel szembe menni? Hiszen a tolerancia és az erőszakmentesség vallását, elvét magáévá téve, a Krisna-tudatú Hívők Nemzetközi Közösségének vallási vezetőjeként, ha támadják az elveit, az egyházát, akkor muszáj határozottan fellépnie.
Mi nem megyünk szembe a világ folyásával, amiben élünk. Inkább arról van szó, hogy minden, ami létezik, az Isten tulajdona és mindent Isten szolgálatában kell használni, beleértve a pénzt is. A pénz a Legfelsőbb energiája, a pénz önmagában nem rossz. A valódi kérdés az, hogyan használjuk azt. Amikor nem a Legfelsőbb szolgálatában használjuk, vagy nem olyan emberek fenntartására, akik az életüket a Legfelsőbb szolgálatának szentelik, akkor helytelenül használjuk. A pénz- és hatalommániának arra kellene irányulnia, hogy hogyan szolgáljuk, szeressük, és hogyan ismerjük meg Istent. Az ilyen jellegű mániákussággal nincs semmi probléma. Ha a pénzt arra használjuk, hogy ezt lehetővé tegye – természetesen olyan pénzről van szó, amit becsületes, etikus úton szereztünk, figyelembe véve az emberi törvényeket, a természet törvényeit, nem károsítva a környezetet, nem ártva más élőlényeknek – akkor ilyen mértékben lehet a „mániánk” a pénz, de ez a nem lépheti át Isten törvényeinek határát. És hogy az emberek hatalommániások. Itt ugyanerről van szó. A hatalmat helyesen kell használni, arra kell használni, hogy az emberek isten-tudatossá válhassanak. Erről szól a vezetői képesség, erről szól a hatalom helyes gyakorlása.
2) Tudatlanságból és sokszor szűklátókörűségből sok mindent elutasítunk, még a jógát is van, aki elveti, mint Németh Sándor, a Hit egyház vezetője.
Mi azt értjük a jóga szó alatt, amit ők vallás alatt. Ha a jógát egyenlőnek tekinted a vallással, akkor nincs okod elutasítani. Természetesen a jóga ászanák önmagukban nem kapcsolódnak a lelkiséghez, csupán tornagyakorlatok. Semmi gond a tornával, azon kívül, hogy se nem vallásos, se nem spirituális, és nem is vezet lelki fejlődéshez. De mi a bhakti-jógát gyakoroljuk, a bhakti-jóga pedig a lelki fejlődést szolgálja, az Isten iránti szeretetünk és odaadásunk felébresztését. Ezt nem lehet elutasítani, hiszen az a kereszténység alapvető tanításának, Isten szeretetének elutasítását jelentené. A bhakti-jóga tehát arról szól, hogy megtanítsuk az embereknek, hogyan szeressék Istent.
3) Hosszú volt az út, míg a Magyarországi Krisnatudatú Hívők Közössége (MKTHK) az ország negyedik legnépszerűbb egyházává válhatott. Valamint a Bhaktivedanta Főiskola az MKTHK felsőoktatási intézménye, és az első független, akkreditált krisnás főiskola a világon, amely államilag elismert felsőfokú végzettséget kínál vaisnava teológusi és jógamester szakon. Sohasem kételkedett abban, hogy eléri a kitűzött céljait? A türelmetlenséget el tudja űzni? A higgadtsága a mindennapos meditációnak köszönhető?
Nem kételkedem a lelki tanítómesterem azon vágyában, hogy lehetőséget teremtsünk az embereknek, hogy kapcsolatba kerülhessenek a Krisna-tudattal és azzal a valósággal, ami fölötte áll a vak hitnek és a vallásos formalitásoknak, hanem ezek helyett nagyon rendszerezett és logikus módon bemutatja az Abszolút Igazságot. Azzal kapcsolatban, hogy kételkedtem-e abban valaha, hogy elérek egy célt: rengeteg célom van. Természetesen nem feltétlenül fogom mindet elérni, mivel ahogy elérem a céljaimat, újakat tűzök ki helyettük. Folyamatosan haladnunk kell előre, és ahogy azt az elején említettem, hatalmas mennyiségű pénz és még annyi minden más van a világban, amit helytelenül használnak. A cél, hogy mindezeket a Legfelsőbb szolgálatában használják, végtelen. Végtelen számú cél létezik. A türelmetlenséget illetően: 71 éves vagyok, túl idős ahhoz, hogy türelmetlen legyek. Megtanultam, hogyan legyek türelmes és hogyan fogadjam el, hogy végső soron minden a Legfelsőbb akarata szerint történik. Nem én vagyok a cselekvő, és nem is valaki más az, aki elősegíti vagy akadályozza a dolgokat. Minden Isten kezében van. Ha azt akarja, hogy valami megtörténjen, az meg fog történni, és amit nem akar, hogy megtörténjen, az nem fog megtörténni. Hogy a higgadtságom a mindennapi meditációnak köszönhető-e? Igen, a higgadtság, ahogy annyi minden más is, a mantrameditáció következménye, de ez csak egy mellékhatás. Olyan, mintha azt kérdeznénk, hogy vannak-e levelek a kukoricacsövön. Igen, van rajta sok levél, de nem a levél a lényeg, hanem a kukorica. Azért mondom ezt, mert nemrég törtem le néhány kukoricát. Mi tehát a meditáció lényege? A Haré Krisna mantra éneklésének a lényege, hogy Isten iránti szeretetet fejlesszünk ki a szívünkben. Ez az, ami valóban számít.
4) Az életútja folyamatos szellemi fejlődésről tanúskodik. Ez mennyire tudatos választások eredménye?
Spirituális fejlődést kizárólag tudatos döntések meghozásával lehet elérni. Meg kell hoznod egy tudatos döntést, mégpedig azt, hogy fejlődni akarsz. A lelki élet egy tudomány, és ezt a tudományt alkalmaznunk kell. Egy tudományágban akkor érsz el eredményeket, ha követed a tudományos folyamatot, bármi is legyen az, például különféle kémiai anyagok vegyítése vagy akár egy repülőgép építése. A repülőgépek nem jönnek létre csak úgy véletlenül. Megvan a módszer arra hogyan kell megtervezni és felépíteni őket. Ehhez pedig nemcsak tudatos választásra, hanem rengeteg tudatos választás egész sorozatára van szükség. Olyan ez, mint egy lépcső. Fellépsz az első fokra, majd a következőre, majd a következőre. Egyik lépcsőfokról haladsz a másikra.
5) A pályafutása egy kívülálló szemében sikeres karriertörténet, hiszen a legmagasabbra jutott, az ISKCON vallási vezetője lett. Ezt Ön bizonyára nem így éli meg.
Valóban nem. Már nem is vagyok az ISKCON vezetője, lemondtam. Legalábbis már nem töltök be vezetői vagy menedzseri pozíciót. A vezetői pozíció pedig nem egyenlő a lelki fejlettséggel. Lehet, hogy találsz a Krisna-tudatos mozgalmunkban olyan embert, aki mosogat, lelki értelemben mégis fejlettebb nálam. Nem úgy működik, mint a modern világban, hogy megmászod az anyagi értelemben elérhető dolgok karrierlétráját. Sikeres karrier: az anyagi eredmények nem a lelki fejlődés jelei. A lelki fejlődés egy belső dolog, amit egy kívülálló nem feltétlenül képes látni. Kívülről csak az anyagi dolgok látszanak. Nem azért csatlakoztam a Krisnatudat mozgalmához, hogy karriert fussak be. Nem vagyunk karrier központúak, nem mászunk felfelé a ranglétrán. Azért vagyunk itt, hogy szolgáljunk. Hogy szolgáljuk a Legfelsőbbet. Ha ő elfogadja a szolgálatunkat, akkor sikeressé válik az életünk.
6) Innovatív ötleteket valósított meg azzal, hogy létrehozta az ökofalut Somogyvámoson, valamint az Ételt az Életért Alapítványt. A tradíciók, a múlt értékeinek megőrzése, és a jelen kihívásainak összeegyeztetése nehéz feladat?
A farmgazdálkodás és az ételosztás a lelki tanítómesterem útmutatása. Csak követem ezt az iránymutatást. Tőle származik a farmközösségekről szóló jövőkép, hogy a hívőknek természetesebb életstílust tudjunk biztosítani, egy alternatív megoldást a nagyvárosi élettel szemben. Ez a Krisna-völgy megalapításának oka. Az Ételt az Életért program szintén a lelki tanítómesterem vágya volt, hogy az emberek ne éhezzenek. Ahhoz, hogy istentudatossá tudjanak válni, meg kell legyenek a létfenntartáshoz szükséges alapvető feltételek. Az éhes ember túlságosan zaklatott ahhoz, hogy a lelki életre és lelki gyakorlatokra tudjon összpontosítani. Prabhupádának tehát az volt az elképzelése, hogy biztosítsunk rendszeres étkezést az emberek számára – nem csupán vegetáriánus ételeket, hanem olyan ételt, ami fel van ajánlva Krisnának, így az lelkileg is felemelő és így spirituálisan is fejlődnek. Nehéz-e összeegyeztetni a hagyományos értékrendet a jelen kihívásaival? Igen, ez egy jó kérdés. Mondhatjuk azt, hogy mi mélyen belemerültünk egy ötezer éves tradícióba, ugyanakkor megpróbáljuk másféleképpen, modern csomagolásban bemutatni. A jó öreg, rég bevált dolgokat próbáljuk népszerűsíteni oly módon, hogy az emberek tudják befogadni. Mint ahogy készítem ezeket a kis videókat. Ezek az internetes kommunikáción alapszanak, ami teljesen más megközelítés, de a tartalom a Bhagavad-gítá, egy ősi szentírás. Egyszerűen csak modern köntösbe bújtatjuk a Bhagavad-gítá tanításait, így tudjuk sikeresen ismertetni őket. Ez azt jelenti, hogy lépést tartunk a mai trendekkel, nem mintha egy vallásnak követnie kellene a divatot, de az emberek sajnos követik, és mindig új módot keresnek arra, hogy hogyan is csinálják ugyanazt. Ugyanazt csinálják: esznek, alszanak, szaporodnak és védekeznek, nem csinálnak semmi újat. Semmi olyan nem történik most, ami ne történt volna meg kétezer évvel ezelőtt is. Minden ugyanaz, csak másképp csomagolják, és így el lehet adni az ezekhez a tevékenységekhez kapcsolódó dolgokat. Ehhez hasonlóan mi is megpróbáljuk úgy csomagolni a Bhagavad-gítát, Krisna tanításait, hogy az emberek nyitottabbak legyenek rá és jobban be tudják fogadni.
7) A Bhaktivedanta Főiskola fontos szellemi központtá nőtte ki magát. Itt mennyire szerteágazó és kiterjedt oktatás folyik?
A templomaink, a farmunk, a főiskolánk mind oktatási intézmények. Azért vagyunk itt, hogy tanítsunk. Azért vagyunk itt, hogy megtanítsuk az embereknek, hogy nem azonosak a testükkel, lelki élőlények és mint ilyenek, Isten szolgái. Aztán azt is szeretnénk megtanítani nekik, mit jelent valójában Istent szolgálni. Önzetlenül szolgálni Istent. Ezt csináljuk tehát, és ismétlem, a csomagolás más, mert a Krisna-tudatos időkben nem voltak hittudományi főiskolák, de azok az idők már elmúltak, amikor az emberek csak úgy jöttek, leültek egy fa alá, és életük első húsz évét a lelki gyakorlatoknak szentelték. Ezért próbáljuk másképp átadni. Vegyük például a családos életet. Az emberek azt gondolják: ó, itt egy ökofalu, ideköltözöm. De itt Isten szolgálatát tanulják. Valaki, aki a Bhaktivedanta Főiskolára megy, azt gondolja: ó, itt egy jó hittudományi főiskola, ami jógát és hasonlókat tanít. De azt tanulják, hogyan kell Istent szolgálni. Természetesen azok, akik teljes időben önkéntesek lettek a templomainkban és könyveket terjesztenek, szintén azt élik, hogy mit jelent Istent szolgálni. Az oktatásunk tehát rendkívül kiterjedt.
8) A tanítást, írást választotta fő tevékenységeinek. Most milyen könyv készül?
Az én könyveim mind belső felhasználásra íródnak. A hívőknek szólnak, nem olyan könyvek, amiket azok is megértenek, akik nem rendelkeznek a vaisnava filozófia alapjairól szóló tudással. Épp most fejeztem be egy filozófiai könyv írását és hamarosan kezdek egy másikat, ami Krisna kedvteléseiről szól. Ez lett a fő tevékenységem, mert – mint ahogy már említettem – visszavonultam a menedzsmentből és a vezetői szerepből.
9) Jelenleg van olyan ötlete, terve, amit mindenképp meg szeretne valósítani?
Nos, mivel már nem vagyok vezetői szerepben, már csak ötleteket és tanácsokat adok. Azzal kapcsolatban, amiket én csinálok, igen, van egy könyvsorozat, amit meg akarok írni. És persze sok dolog van, amit szeretnénk megvalósítani Magyarországon. Több központot és éttermet a különböző nagyvárosokban, itt a Krisna-völgyben pedig még hosszú út áll előttünk, hogy teljesen önfenntartó közösséggé váljunk, sokat kell még növekednünk abban az értelemben, hogy van elegendő ember, de jelenleg nincs elég ház, hogy mindenkinek tudjunk lakhatást biztosítani. De ezek már nem ez én feladataim, nem az én prioritásom. Én már csak tanácsadó szerepben veszek részt ezekben.
10) Az elmúlást, a halált a Krisna-hívők hogy élik meg, hogy értelmezik?
Nincs olyan, hogy halál. A halál nem létezik. Csak testet cserélünk. Ebben az életben is cserélődik a testünk, és amit halálnak neveznek, az is csak egy másik testcsere, tathā dehāntara-prāptir, de a lélek örök. A lélek számára nem létezik a halál. A Bhagavad-gítá így kezdődik: „Nem volt olyan idő, amikor ne léteztem volna, és öröktől fogva vagy te és mindenki más is, a jövőben sem fog megszűnni életünk.” Nem ez a test vagy, csak viseljük ezt a testet, mint egy ruhát és ezt te is tapasztalhatod. Csak gondolj bele abba a ténybe, hogy gyerekkorodtól, fiatalkorodon át, időskorodig a tested folyamatosan változik, mégis van valami, ami nem változik. Az, ami nem változik, az vagy te, ami változik, az pedig nem te vagy. Ilyen a halál is. Ez nem egy értelmezés, mi nem hiszünk az értelmezésekben és a vélemény nyilvánításokban. Mi csak elmondjuk a dolgokat úgy, ahogy Isten mondta. Isten elmagyarázta, hogy a lélek nem azonos a testtel, a ruhával, amit visel, és mi elismételjük, amit a Legfelsőbbtől hallottunk. Mivel amit a Legfelsőbb mond, az tökéletes, ezért amit mi mondunk, szintén tökéletes, ha pontosan azt ismételjük, amit hallottunk.
11) A Földet tönkre tevő környezetszennyezés és talán a mostani járvány miatt is többen gondolkodnak el azon, hogy válaszút elé értünk, s nem halogathatjuk a szembenézést a minden embert érintő problémákkal. Ön lát pozitív változást e téren?
Mindig vannak emberek, akik pozitív változást jelentenek és vannak, akik nem változnak. Ha a világ úgy gondolja, hogy nem szünteti meg a világjárványt és fenntartható fejlődést akar, és azt hiszi, hogy nem kell a környezetszennyezést felszámolni, és nem kell zöldebb megoldást keresnünk a fűtés és az üzemanyagellátás megoldására, mint például a napenergia, akkor nem, nem lesz változás. Mert az az igazság, hogy ez az egész elképzelés a gazdasági és a fenntartható fejlődésről zsákutca. Folyton csak problémákba fogunk ütközni. Nincs olyan, hogy folyamatos fejlődés. A megoldás a csökkentés. Az embereknek rá kell ébredniük, hogy túl sokat fogyasztanak. Nem azt kell megváltoztatniuk, hogy hogyan fogyasztanak, hanem a fogyasztás mennyiségét. Muszáj csökkenteni. Bizonyos dolgokat pedig teljesen abba kell hagyni. Az embereknek fel kell hagyniuk a húsevéssel. Ha húst eszel, akkor nem beszélhetünk tole-ranciáról, változásról, békés életről vagy az agresszív viselkedés csökkenéséről. Ilyen nem létezik. Meg kell tanulnunk, hogyan éljünk úgy, hogy nem ölünk. Nem ölünk embereket és nem ölünk állatokat. Lehetséges ez? Természetesen lehetséges, de csak akkor, ha az emberek valóban akarnak változni. A változás valódi változást jelent, de az emberek nem tudnak csak úgy megváltozni. Hacsak nem változik meg a szívük, a viselkedésük sem fog változni. Hogyan lehet megváltoztatni az emberek viselkedését? Az egyetlen módja az, ha ráveszed őket, hogy Isten neveit énekeljék. Ha éneklik a Haré Krisna mantrát vagy Isten más neveit, akkor változni fog a viselkedésük, de ha nem, akkor jöhetnek háborúk, világjárványok, környezetszennyezés, jöhet bármi, az emberek nem fognak megváltozni. Vagy ha változnak is, az nem lesz hosszú életű és visszatérnek a megszokott viselkedéshez. Ez tehát az üzenetünk, igen, a változás lehetséges, de a külső változást csak belső változás hozza létre. Ez a belső változás pedig Isten neveinek énekléséből származik. Énekeld a Haré Krisna mantrát, vagy ha ezt nem akarod, akkor énekeld Jézus nevét, Allah nevét, Buddha nevét, vagy Isten bármely nevét, amelyiket csak szeretnéd, de el kell kötelezned magad Isten neveinek éneklése mellett és követned kell Isten utasításait. Ha ezt megteszed, a világ békés hellyé válik. De legalábbis mindenképpen jobbá tehetjük, mint amilyen most. Haré Krisna.
Balogh Andrea